13-14 juli 2016 Anglesea- Apollo Bay - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Marieke Altena - WaarBenJij.nu 13-14 juli 2016 Anglesea- Apollo Bay - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Marieke Altena - WaarBenJij.nu

13-14 juli 2016 Anglesea- Apollo Bay

Door: Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Marieke

15 Juli 2016 | Australië, Apollo Bay

13-14juli Anglesea-Apollo Bay

Als het schemerig wordt dan verschijnen de eerste kangaroos op de camping en maakt het Aussie-plaatje wel compleet.
Ze doen niks zijn we inmiddels achter gekomen en huppen weg als je te dichtbij komt.
Maar evengoed blijft het even schrikken als je een zo'n groot beest onverwacht tegen het lijf loopt.
Als we uit het raam van de camper kijken zien we er een aantal grazen tussen de kampeerplekken, en het is maar goed dat de luchtbuks van Daan een afwijking heeft want hij kan ze niet raken, ....dat laatste is een geintje natuurlijk. De buks heeft geen afwijking namelijk:-)

De volgende ochtend wordt het spul weer later dan gepland wakker en ontbijten we desondanks uitgebreid voordat we weer op pad gaan.

Het valt keer op keer op dat op gemeenschappelijke plaatsen, zoals toeristische bezienswaardigheden, bbq plaatsen, speeltuinen etc geen enkele prullenbak staat en het is er brandschoon. Je zal er geen propje vinden, er hangt 1 bordje "take your own rubbish home" en thats it.
In het DNA van Australiers zit blijkbaar ingebakken dat je altijd je eigen rommel meeneemt, hoe simpel en mooi is dat?
Geen overvolle afvalbakken of zwerfvuil, ik vraag me af of het in Nederland ook zou werken. Zo moeilijk moet het niet zijn.
De verontwaardiging van de medeweg gebruikers is dan ook groot als ik bij een stoplicht mn deur opengooi en de lege snickeromhulsels en bananenschillen bij gebrek aan afvalzakje naar buiten flikker, das een geintje natuurlijk.
Maar t werkt echt zo, daar waar het schoon is gedraag je ernaar, als er al troep ligt ja dan heb je soms een excuus.....we besluiten deze goede austalische gewoonte maar eens mee naar huis te nemen.
Waar in de wereld kan je een openbare BBQ keuken vinden langs de kant van de weg, zo'n beetje elke weg trouwens, waar alles maar dan ook alles ligt van messen tot afwasgerei etc...alles met het principe, laat het achter zoals je zelf het aan zou willen treffen. Een bakplaat die niet van nieuw te onderscheiden is, een openbare WC waar je vol vertrouwen je nagel langs het randje heen kan schrapen.
Prettig..dat is het!

We doeken de tent op, in ons geval betekent dat, we halen de stekker uit het elektra paaltje, en rijden Anglesea uit nadat we nog even een duikje in het zwembad gemaakt hebben.
De omgeving is adembenemend en we slingeren langs de kust , totdat we onderweg de sheoak waterfalls met een bezoek vereren..een hele klim met de picknik mand onder de arm en we komen maar sporadisch mensen tegen.
Van alles en iedereen verlaten een broodje eten op de top van de waterval is supermooi en op de terugweg ontspint zich een boeiend gesprek over drugs, waarbij Daan er alles over wil weten en dan ben je bij ons aan het goede adres...zolang hij nog denkt dat de HARS van de bomen gevaarlijk is, omdat de juf had gezegd dat HASJ drugs is, zit het nog wel snor.:-)....als je zo alleen door de wildernis struint komen vanzelf de mooiste gesprekken.
We volgen de great ocean road verder en stoppen nog even in Aires Inlet om de plaatselijke vuurtoren te bekijken en het prachtige uitzicht over de oceaan.
Vlak voor Apollo Bay gaat Marieke nog even een supermarkt in en blijf ik in de camper met de jongens.
Er komt een witte chevrolet camaro aanrijden, parkeert dubbel en 2 jongens met strakke jeans en een geruit bloesje stappen uit, voor het beeld zou het trouwens mooier geweest zijn als ze uit het raam klommen.
Het lijken potdomme de Dukes of Hazard wel!..
Ik stel me voor dat dit de coolste gasten van het dorpje zijn, en ze lopen met lang haar richting de ingang van de supermarkt.
Een oudere kerel met stok kruist hun weg en houdt ze staande...er volgt een kort gesprek waarvan ik niet kan horen wat er gezegd wordt maar de man wijst met zn stok naar de witte Camaro...1 van de dukes draait meteen om en loopt naar de auto en verzet deze zodat die recht in het parkeervak staat...wow!....het kan zo simpel zijn soms , en misschien zie ik het door de vakantie bril...maar allez, een grote bek of een mes tussen je ribben zou een realistischer optie zijn thuis.
Aangekomen op de camping in Apollo bay staan we tegen de oceaan, en koken we zelf en eten we piepers met een kangaroo biefstukje, die de jongens echt heerlijk vonden, nadat het op was hebben we overigens pas verteld dat het van een kangaroo was..