Maandag 18 augustus 2014 Port Douglas - Cairns - Reisverslag uit Mossman Gorge, Australië van Marieke Altena - WaarBenJij.nu Maandag 18 augustus 2014 Port Douglas - Cairns - Reisverslag uit Mossman Gorge, Australië van Marieke Altena - WaarBenJij.nu

Maandag 18 augustus 2014 Port Douglas - Cairns

Door: Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Marieke

18 Augustus 2014 | Australië, Mossman Gorge

Na er een nachtje over geslapen te hebben weten we de oorzaak van de off day van gisteren....je ruikt de stal, je nadert het einde van de vakantie en dat doet toch wat met je. Want eigenlijk wil je nog niet weg.
Maar vandaag de laatste trip toch nog echt even doen!
Marieke gaat n rondje hardlopen. Daan, Seth en ik maken het ontbijt vast klaar. En stiekum spreken we uit dat als we weer thuis in het schoolritme zitten, het zo leuk en goed zou zijn om aan tafel te ontbijten ipv voor de TV...ze bunkeren hier wat weg, ook omdat het "moeten" en de tijdsdruk ontbreekt natuurlijk!

We pakken het spul in, en gaan 17 km verder naar Mossman gorge om olv een aboriginal door het regenwoud te lopen. Erg veel zin in!

De wandeling was superinterressant, prachtige natuur en onderweg werd er van alles verteld over hoe Abo's gebruik maakten van de planten en dieren om te leven, tot aan medicijnen aan toe.
De grootste verbazing van onze generatie "als het niet uit een pakje of blikje komt dan lust ik het niet" is de demonstratie van het maken van sop om te wassen uit een handvol blaadjes en het bestrijden van spierpijn door een tak van zn bast te ontdoen en het merg over de gekwetste delen te wrijven.
Het ruikt zelfs naar midalgan!...wonderbaarlijk!
Onze aboriginalgids was helaas al slachtoffer geworden van de welvaartse ontwikkeling...hij sleepte hijgend en puffend zijn 160 kg op zn scheef afgesleten gympies door het oerwoud heen.
Ik weer zeker dat hij meer bigmacs naar binnen hengst dan macademiabrood waar zn voorouders mee opgroeiden.
De verassing was dan ook niet groot toen hij na de wandeling een peuk opstak en zn matties appte...
Maar als je hier doorheen kijkt is de gedachte en het respect voor de natuur opzienbarend en mooi, daar kunnen wij nog veel van leren! Het verhaal van de sticking tree is ook blijven hangen, een boom in het oerwoud welke vol miniscule naaldjes zit, met het blote oog niet te zien. Maar als je er aankomt ben je de sjaak, dan boren de naaldjes door je huid en lozen meteen hun gif, waaraan je dood gaat..aboriginals smeren o.a. de pijlpunten ermee in. Krijg je de naaldjes in je ogen, ben je meteen blind.
Daan heeft ogen op schoteltjes bij dit verhaal, zoals elk spannend verhaal ze intrigeerd.
Het was een hele goede afsluiting van een topreis/vakantie, once again, wat een mooi land in al zn facetten, we gaan hier zeker een keer terugkomen, want voor een land dat groter is dan europa is 5 weken veel te kort!

We stappen weer in de camper voor de allerlaatste reis naar Cairns, nog 1 nachtje camping en dan de camper inleveren...na een uurtje rijden zijn we er. Daan en Seth hebben de duikbrillen al op dus er is geen tijd>meteen naar het zwembad toe! Morgen twee nachten in een hotel! Met een echt bed! En ruimte!

• 18 Augustus 2014 - 12:55

Liontine:

Wat een prachtige verhalen! Goede reis terug. Liefs

• 18 Augustus 2014 - 19:45

Bas:

Mooi verhaal weer, Gertjan. Zal weer wennen zijn, zonder 't vertrouwde campertje. Nog een paar fijne dagen voor jullie!!